Znanstvenici

dr. sc. Sandra Križić Roban

Znanstvena savjetnica, u zvanju znanstvene savjetnice u trajnom zvanju
T. 01 6112 045
E. skrizic / ipu.hr
B. CRORIS profil
Google Scholar

Biografija

Sandra Križić Roban doktorirala je u području povijesti umjetnosti i bavi se kritikom, kustoskom praksom, nastavom i mentorskim radom, te pisanjem. Istražuje suvremenu umjetničku produkciju, povijest i teoriju fotografije, poslijeratnu modernu arhitekturu, problematiku javnog prostora i alternativne strategije sjećanja. Područja njezina djelovanja su povijest, kritika i teorija vizualnih umjetnosti i arhitekture, migracije te politike upravljanja javnim prostorom.

Od 1990. do 1992. godine bila je samostalna likovna kritičarka, članica Zajednice samostalnih umjetnika Hrvatske, nakon čega prelazi na Institut za povijest umjetnosti u Zagrebu, gdje je danas na radnom mjestu znanstvene savjetnice u trajnom zvanju. U zvanje znanstvene suradnice izabrana je 11. siječnja 2005., u zvanje više znanstvene suradnice 10. lipnja 2010., u zvanje znanstvene savjetnice 17. ožujka 2013., a u trajno znanstveno zvanje znanstvene savjetnice u trajnom zvanju 20. studenoga 2020. godine.

Bila je glavna urednica časopisa Život umjetnosti (2000.–2017.). Vodila je znanstveni projekt Ekspozicija – Teme i aspekti hrvatske fotografije od 19. stoljeća do danas (2020.–2024.), financiran sredstvima Hrvatske zaklade za znanost, a trenutno je suradnica na HRZZ projektu Where East meets West”: Putopisni narativi i stvaranje slike o umjetničkoj baštini Dalmacije u modernoj Europi (c. 1675. – c. 1941.), te na dva projekta ustanove: Fenomeni hrvatskoga umjetničkog moderniteta i Arhitektura i likovnost urbanih cjelina Hrvatske. Vodila je projekt Postmedijske i izvaninstitucionalne umjetničke prakse od 1960-ih nadalje financiran sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske (2014.–2016.), u sklopu kojeg je organizirala dvije međunarodne konferencije u suradnji s Leonidom Kovač (Postmedia and Non-institutional Art Practices from the 60s Onwards, 2014.; Constructions of Memory, 2015.), koje su rezultirale objavljivanjem knjige Postmedia and Non-institutional Art Practices since 1960s (2017.). Bila je voditeljica hrvatskog dijela istraživanja na tri međunarodna kompetitivna projekta financirana sredstvima Kreativne Europe (The Cycle –European training in Photographic Legacy Management, 2020. – 2022.; Not Yet Written Stories, 2019. – 2021.; Forgotten Heritage – European Avant-Garde Art Online, 2016. – 2018.).

Predaje izborni kolegij „Kultura sjećanja – memorijalna mjesta, spomenici, antispomenici i protuspomenici“ na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu od 2018., te izborni kolegij „Proširene prakse – umjetničke teme, mediji, fenomeni i odnosi od 1970-ih godina do danas“ u sklopu Doktorskog studija Filozofskog fakulteta u Splitu. Izabrana je u naslovno-nastavno zvanje izvanredne profesorice i mentorica je pri doktorskom studiju Humanističke znanosti Sveučilišta u Zadru.

Stipendistica je Goethe-Instituta (Berlin, 2000.), AICA Austrian section (Beč, 2003.), Francuskog instituta (Pariz, 2003.), Pokrajinske vlade Štajerske (Graz, 2009.), DAAD (Berlin, 2013.), Instituta Adam Mickiewicz, Varšava (2015., 2017., 2019.), CAA Getty International Program (Los Angeles, 2018., New York, 2021.). Članica je Studijske sekcije ULUPUH-a i Hrvatske sekcije AICA-e, te European Society for the History of Photography. Dobitnica je Nagrade Hrvatske sekcije AICA za likovnu kritiku (2006.) i Povelje Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske (2011.).

Objavila je nekoliko knjiga, poglavlja u knjigama i znanstvene radove u časopisima i zbornicima u zemlji i inozemstvu, monografije umjetnika i tekstove u katalozima te uredila brojne znanstvene i stručne publikacija. Njezina bibliografija uključuje više od 1.700 kritika, prikaza, eseja, stručnih i znanstvenih radova u tiskanim medijima te emitiranih u sklopu radijskih i televizijskih emisija. Izlagala je na međunarodnim konferencijama, a kao autorica i kustosica priredila je brojne skupne i samostalne izložbe u Hrvatskoj i inozemstvu. Jedna je od osnivačica Ureda za fotografiju, neprofitne udruge za suvremenu fotografiju, u sklopu koje je zadužena za projekt Kvartovski objektiv, pojedine izložbe u Galeriji Spot i nakladničku djelatnost.

Izbor iz bibliografije

Knjige

Branko Balić (s Irenom Šimić), Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2022. ISBN 978-953-7875-91-6

Sandra Križić Roban, Katarina Horvat-Levaj, Ivana Haničar Buljan, Sveučilište u Zagrebu, Rektorat i Pravni fakultet (Trg Republike Hrvatske 14, Zagreb). Povijest gradnje, valorizacija i prijedlog konzervatorskih smjernica, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2022. ISBN 978-953-373-018-9

Vlado Martek. Pripremanje za fotografiju / Preparing for Photography, Jelena Pašić, Rafaela Dražić, Sandra Križić Roban (ur.), Ured za fotografiju, Zagreb, 2018. ISBN 978-953-58679-6-8

Hana Miletić – Street Photography, Ured za fotografiju, Zagreb, 2016. ISBN 978-953-58679-3-7

Hrvatsko slikarstvo od 1945. do danas: Odgovornost slike u vrijeme nestrpljivog pogleda, Naklada Ljevak, Zagreb, 2013. ISBN: 978-953-303-623-6

Na drugi pogled. Pozicije suvremene hrvatske fotografije, Institut za povijest umjetnosti – UPI-2M, Zagreb, 2010. [hrvatski, engleski] ISBN: 978-953-6106-89-9

Uredničke knjige

Formats of (Non)Seeing, Sandra Križić Roban, Leonida Kovač, Ana Šeparović, Martin Kuhar (ur.), Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2024. ISBN 978-953-373-042-4

Watching, Waiting: The Photographic Representation of Empty Places, Sandra Križić Roban, Ana Šverko (ur.), Leuven University Press, Leuven, 2023. ISBN 9789461665201

Zajednički fotografski narativi / Common Photographic Narratives, Sandra Križić Roban, Alma Trauber, Darko Šimičić (ur.), Ured za fotografiju, Zagreb, 2022. ISBN 978-953-8372-03-2

Pisma Ireni. Rekonstrukcija izgubljenog vremena iz arhiva I. V., Sandra Križić Roban, Nives Tomašević (ur.), Naklada Ljevak, Zagreb, 2022. ISBN 978-953-355-577-5

Postmedia and non-institutional art practices since 1960s, Leonida Kovač, Sandra Križić Roban (ur.), Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2017. ISBN 978-953-7875-37-4

Poglavlja u knjigama

Sandra Križić Roban, Ana Šeparović, “Photography in the Focus of Cultural-Critical Discourse: Critical Reflections on Photography in Croatia between 1941 and the 1970s”, u: Formats of (Non)Seeing, Sandra Križić Roban, Leonida Kovač, Ana Šeparović, Martin Kuhar (ur.), Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2024., 48-87.

Leaning Images. Čitajući Nastu Rojc i Anu Mušćet, u: W.G. Sebald's Artistic Legacies. Memory, Word and Image, Leonida Kovač, Christa-Maria Hayes Lerm, Ilse van Rijn, Ihab Saloul (ur.), Amsterdam University Press, Amsterdam, 2023., 131-149. ISBN 9789463729758 (DOI: 10.5117/9789463729758_ch07)

„Život sazdan od fotografskog razgovora – knjiga Makadam Ivana Posavca“, u: Ivan Posavec. Makadam. Lica koja znam, imena koja sam zaboravio, Alma Trauber (ur.), Gradska galerija Striegl, Sisak, 2023., 360-363. ISBN 978-953-7517-25-0

I na kraju ostaje pitanje, jesu li nam fotografski narativi zajednički?, u: Zajednički fotografski narativi / Common Photographic Narratives, Sandra Križić Roban, Alma Trauber, Darko Šimičić (ur.), Ured za fotografiju, Zagreb, 2022., 36-42. ISBN 978-953-8372-03-2

Slika kao arhiv, arhiv kao kolaž, u: Zlatan Vehabović. Atlas manjeg svijeta / An Atlas of the Lesser World, Zlatan Vehabović, Vesna Ledić (ur.), Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb, 2022., 114-127. ISBN 978-953-7641-96-2

Pisma Ireni. Rekonstrukcija izgubljenog vremena iz arhiva I. V., Sandra Križić Roban, Nives Tomašević (ur.), Naklada Ljevak, Zagreb, 2022. ISBN 978-953-355-577-5

A Box, a Suitcase, a Museum. Photographic Records of Croatian Immigrants to the United States, u: Contact Zones. Photography, Migration, and Cultural Encounters in the United States, Justin Carville, Sigrid Lien (ur.), Leuven University Press, Leuven, 2021., 179-204. ISBN 9789462702523 (DOI:10.11116/9789461663573)

„Malim“ snagama protiv umora sredine, u: Antun Maračić. Pro i protiv, Evelina Turković (ur.), Durieux, Zagreb, 2020., 11-17. ISBN 978-953-188-488-4

Not only on Women’s Day: Women in Croatian photography after the 1950s, u: Revisiting Heritage, Marika Kuźmicz (ur.), Arton Foundation; Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Varšava, 2019., 17-23. ISBN 978-83-938029-6-8

Learning from Graz, u: Camera Austria International. Labor fuer Fotografie und Theorie, Christine Frisinghelli, Christiane Kuhlmann, Christina Penetsdorfer (ur.), Spector Books – Museum der Moderne Salzburg, Leipzig – Salzburg, 2019., 47-50. ISBN 978-3-95905-233-7

Vizualne umjetnosti, arhitektura i urbanizam u Hrvatskoj u 19. i 20. stoljeću, u: Hrvatska na drugi pogled, Sanda Lucija Udier (ur.), Croaticum – Centar za hrvatski kao drugi i strani jezik – Srednja Europa – FF Press, Zagreb, 2019.,165-213. ISBN 978-953-8281-02-0

Laughter Protocol. Elements of Humor in Proto- and Conceptual Photography in Croatia, u: Photography Performing Humor, Liesbeth Decan, Mieke Bleyen (ur.), Leuven University Press, Leuven, 2019., 178-194. ISBN 9789462701656

A Lost State of Plenitude. Commemorating the Homeland War in Public Spaces in Croatia, u: Constructing the Memory of War in Visual Culture since 1914. The Eye on War, Ann Murray (ur.), Routledge New York, 2018., 235-247. ISBN 9781138502970

Nezaobilazan vizualni krajolik, u: 150 godina Hrvatskog društva likovnih umjetnika. Umjetnost i institucija, Irena Kraševac (ur.), Hrvatsko društvo likovnih umjetnika – Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2018., 297-345. ISBN 978-953-7875-53-4

Znanstveni radovi u domaćim i međunarodnim časopisima te zbornicima skupova (izbor)

Looking into Themselves. Women Documenting Wars and Their Aftermath, Photography and Culture, 17 (2024), 203-228 (DOI: 10.1080/17514517.2024.2394251

“Aktivnosti žena u sklopu fotoklubova i njihova recepcija u tisku – prilog poznavanju ženske fotografije u Hrvatskoj između 1950-ih i 1970-ih”, u: Žene u/o umjetnosti: Zbornik radova znanstvenog skupa „Dani Cvita Fiskovića“ održanog 2021. godine, Jasenka Gudelj, Ana Marinković (ur.), FF Press, Zagreb, 2024., 149-161 (DOI: 10.17234/9789533791654.13)

Izvedba autobiografije, Književna smotra: časopis za svjetsku književnost, 55 (2023), 207 (1); 66-75.

To će Nives (ili kako nam čitanje transformira život), u: Kreativni pristupi nakladništvu i baštini. (Ne)vidljiva Nives Tomašević, Ivana Hebrang Grgić, Marijana Tomić (ur.), Sveučilište u Zadru, Zadar, 2023., 50-57. ISBN 978-953-331-390-0

Tko me gleda? Koga gledam(o)?, Studia ethnologica Croatica, 34 (2022), 1, 167-190 (DOI:10.17234/SEC.34.8)

Čitajte Zidića!, u: Stvaralački opus Igora Zidića, Milan Bešlić, Božidar Petrač (ur.), Matica hrvatska, Zagreb, 2022., 127-140 ISBN 978-953-341-243-6

Prolongirana trauma: Domovinski rat i suvremena hrvatska fotografija, Život umjetnosti, 108 (2021), 22-43 (DOI: 10.31664/zu.2021.108.02)

Minor Photography? Women Photographers in Yugoslavia, Pre- and Post-WWII, Photography & Culture, 13 (2020), 3-4; 299-321. ISSN 1751-4517 (DOI: 10.1080/17514517.2020.1769446)

Zajedničke slike. Opus kustosa i povjesničara umjetnosti Vlastimira Kusika, Život umjetnosti, 106 (2020), 108-123 (DOI: 10.31664/zu.2020.106.08)

A Slit through Photography. Innovative Strategies in Croatian Photography during the 1960s and 1970s, Photographies, 11 (2018), 2-3; 215-234. ISSN 1754-0763 (DOI: 10.1080/17540763.2018.1445019)

'Izmještanje' u prostor umjetnosti, u: Sacralization of Landscape and Sacred Places, Juraj Belaj, Marijana Belaj, Siniša Krznar, Tajana Sekelj Ivančan, Tatjana Tkalčec (ur.), Institut za arheologiju, Zagreb, 2018., 423-432. ISBN 978-953-6064-36-6

Izlaganja na konferencijama (izbor)

“Should Dispersed Vernacular Photographic Voices be Institutionalised? Some Examples from Croatia”, Photography and the Museum. Re-evaluating the Past, Capturing the Present, Anticipating the Future, Museum Dialogues: Exhibiting, Collecting and Activating Photography, 22.–24. 11. 2024., Sveučilište Sunderland, UK

“Double, invisible, handmade, experimental – Artists’ books and magazines from the former Yugoslavia”, Artists’ Publications – A Critical Approach to Historical and Contemporary Formats of Artistic Publishing, Symposium of the Research Association for Artists’ Publications, Centre for Artists’ Publications at the Weseburg Museum für moderne Kunst, Bremen, 28.–29. 6. 2024.

“To Register What Has Been Lost, Learn from the Forgotten, Inaccessible and Discarded”, Fast Forward: Women in Photography – Conference 5, Thesaloniki, 17.–19. 5. 2024.

“Missing and fade in the Landscape”, International Conference of Photography Studies – Photography and Site. Routes, Cartographies and Drifts, Madeira, 4.–6. 12. 2023.

“Instead of taking 'forensic pictures', to heal through photography. Women documenting wars and their aftermaths”, WOMEN, PHOTOGRAPHY, CONFLICT, Fast Forward: Women in Photography – Conference 4, Zagreb, 16.–17. 11. 2023.

“What is the Image of Truth? Two Women Documenting the Aftermath of War in Croatia”, Expanded Visualities. Photography & Emerging Technologies, 6th International Conference of Photography and Theory ICPT2022, Nicosia, Cyprus, 17.–19. 11. 2022.

“Photography in the Focus of Cultural-Critical Discourse: Critical Reflections on Photography in Croatia Between 1941 and 1980” (s Anom Šeparović), Formats of (Non)Seeing, Split, 27.–29. 10. 2022.

“To narrate, animate, turn into text – photographs of refugees in El Shat from the Croatian State Archives”, Discovering Dalmatia VII, Split, 9.–11. 12. 2021.

“Women's Section of the Photoclub Zagreb – contribution to the knowledge of women's photography in Croatia between the 1950s and 1970s”, Dani Cvita Fiskovića, Imotski, 28.–30. 10. 2021.

“Stories that need to be told: Forgotten women's photography in Eastern Europe”, CAA Getty International Program, New York (online), 12. 2. 2021.

“Leaning Images: Reading Nasta Rojc and Ana Mušćet”, Memory, Word, and Image: W. G. Sebald's Artistic Legacies, Amsterdam School for Heritage, University of Amsterdam, Sandberg Institute, Amsterdam, 12.–14. 12. 2019.

“Minor Photography? Women in Photography over the Course of Three Post-War Decades in Croatia”, Fast Forward: How do Women Work, Tate Modern, London, 30. 11.–2. 12. 2019.

“On non-materiality in post-war Croatian sculpture”, Memory Studies Association Third Annual Conference, Complutense University Madrid, Memory Studies Association – MSA, Madrid, 25.–28. 6. 2019.

“Prolonging Trauma: The Homeland War and Contemporary Croatian Photography”, Photographies and Conflict: Archiving & Consuming Images of Strife, 5th International Conference of Photography and Theory ICPT2018, Famagusta Gate, Nicosia, Cipar, 22.–24. 11. 2018.

“Box, Suitcase, Museum – Photographic Records of Croatian Immigrants to the USA”, Photography, Migration and Cultural Encounters in America, Dun Laoghaire Institute of Art, Design & Technology, Dun Laoghaire – Dublin, 20.–22. 6. 2018.

“Not only on Women's Day – Women in Croatian Photography after the 1950'”, Revisiting Heritage, Warsaw National Museum & Fondacja Arton, Warsaw, 7.–8. 6. 2018.

“Experiments and Innovative Strategies in Croatian Photography during the 1960s and 1970s”, CAA Getty International Program, Los Angeles, 19.–23. 2. 2018.