Umjetničke publikacije – kritički pristup
Vlasta Delimar, Bez naslova, 1980.
Dr. sc. Sandra Križić Roban sudjeluje na simpoziju u organizaciji Istraživačkog udruženja za umjetničke publikacije i Centra za umjetničke publikacije pri Weserburg Muzeju moderne umjetnosti u Bremenu. Simpozij na temu Umjetničke publikacije – Kritički pristup povijesnim i suvremenim formatima umjetničkog izdavaštva održava se 28. i 29. lipnja u Centru za umjetničke publikacije pri Weserburg Muzeju moderne umjetnosti u Bremenu.
Izlaganje Križić Roban pod naslovom „Dvostruke, nevidljive, rukom rađene, eksperimentalne – knjige i časopisi umjetnika s područja bivše Jugoslavije“ posvećeno je umjetničkim publikacijama iz razdoblja konceptualne prakse. I dok je u recentno doba porasla vrijednost sačuvanih preostalih primjeraka, u vrijeme dok su nastajali, časopisi umjetnika i knjige umjetnika dijelili su se prijateljima i kolegama umjetnicima, a tek mali broj primjeraka dospio je u javnost. Male naklade, ručna izrada i/ili fotokopiranje pridonijeli su krhkosti ovakve građe koja, s druge strane, krije važna saznanja o jednom od najzanimljivijih razdoblja u poslijeratnoj suvremenoj umjetnosti u Jugoslaviji.
Iz današnje perspektive, takve publikacije možemo djelomično pripisati osobitom umjetničkom aktivizmu – principu neodustajanja i djelovanja „na rubu“. Recentna kanonizacija takvih predmeta pak govori o interesu tržišta za ovaj segment umjetničke djelatnosti, koji je dugo vremena bio neprepoznat i preživio je u rijetkim sačuvanim primjercima zahvaljujući pojedincima koji su ih privatno skupljali, prepoznajući njihovu važnost.
Maj ’75 umjetnici su radili ručno, umećući na listove originalna djela ili ih tretirajući kao podloge na koje su izravno intervenirali, nerijetko primjenjujući princip aproprijacije, kolažiranja, neoavangardnih postupanja koja proizlaze iz etičkih stavova i razobličavanja stvarnosti. Knjige umjetnika (knjiga kao umjetnost, knjiga-objekt, knjiga-rad/knjigarad) formuliraju, komuniciraju i utjelovljuju postupke kojima se umjetnici konfrontiraju formalnim aspektima knjige, ugrađujući u njih političke poruke, dekonstruirajući jezik svakodnevice i ideološki diskurs razdoblja.
Inovativni principi rada s knjigom i časopisom danas su predmet interesa kolekcionara, dok postupci digitalizacije pridonose osnovnom znanju o ovom materijalu, pri čemu se gubi osobita materijalnost originala. U sklopu izlaganja, Križić Roban prikazat će i dio vrijedne građe iz kolekcije Darka Šimičića.
Više informacija o programu ovdje.
Aktivnost je rezultat rada na projektu ustanove Fenomeni hrvatskoga umjetničkog moderniteta voditeljice dr. sc. Ivane Mance Cipek.
-
Kontakt: Sandra Križić Roban