Obavijesti
Međunarodni znanstveni skup

Vratnice Andrije Buvine u splitskoj katedrali 1214.–2014.

Organizatori:
Književni krug Split
Institut za povijest umjetnosti – Centar Cvito Fisković, Split
Zavod za znanstveni i umjetnički rad HAZU Split

Vrijeme održavanja:
23.–24. rujna 2014.

Mjesto održavanja:
Zavod za znanstveni i umjetnički rad HAZU, Split (Trg braće Radića 7/I)

Program i knjigu sažetaka izlaganja na skupu možete preuzeti ovdje (pdf).

-
Na dan sv. Jurja 1214. godine, u vrijeme jednog od najvažnijih razdoblja svoje povijesti, kada se Split razvijao u propulzivnu jadransku raskrsnicu, katedrala svetog Dujma je dobila pozlaćene vratnice visoke 5,30 m, a široke 3,60 m, koje je izrezbario i oslikao Andrija Buvina, pictor de Spaleto – kako ga naziva jedan dokument. Na dva krila vratnica nižu se po sedam parova udubljenih četvornih polja s prizorima iz evanđelja, života i muke Kristove, od Blagovijesti do Uzašašća u nebo. Predlošci kojima se Buvina služio očigledno su bili nejedinstveni, pa se opravdano upozorava na konzervativnu bizantsku ikonografiju i na suvremene zapadnjačke sheme što ih je on mogao usvojiti posredstvom nadbiskupa Bernarda, rodom iz Perugije, koji je u Split donio mnoge dragocjene rukopise (Toma Arhiđakon kaže: habuit libros plurimos bonos et pretiosos). Njegovi likovi – zaključila je povijesno-umjetnička kritika – ne govore individualnim gestama, nego su stilizirani tvrdim proporcijama, modelirani sumarno i linearno. Ipak, treba ponoviti tvrdnju Maksa Dvořaka da su Buvinine vratnice u europskoj romaničkoj umjetnosti unikum i jedan od najvažnijih dokumenata za povijest srednjovjekovne plastike uopće.

Temeljna studija Ljube Karamana o Buvininim vratnicama i drvenim korskim klupama u istoj katedrali napisana je kao disertacija (obranjena u Beču 1920.), a objavljena davne 1942., a nakon nje im je posvećeno tek nekoliko tekstova, pa se može kazati kako je niz problema koji se nudi suvremenom čitanju njihova stila i sadržaja ostao širom otvoren, jednako kao interpretacija kulturno-povijesnog konteksta u kojemu se nastale.

Zbog svega toga, o 800. godišnjici njihovog svečanog postavljanja na raskošno klesani portal nekadašnjeg Dioklecijanova mauzoleja – srednjovjekovne katedrale, Književni krug Split i Institut za povijest umjetnosti – centar Cvito Fisković organiziraju međunarodni simpozij na kojemu će se obraditi Buvinino djelo u širem okviru početka 13. stoljeća, zlatnog doba umjetnosti na hrvatskoj obali.

Iz teksta Joška Belamarića i Guida Tiglera, rujan 2014.

-
Znanstveni odbor:
Joško Belamarić
Guido Tigler
Xavier Barall i Altet
akademik Igor Fisković
Vladimir Peter Goss
Branko Jozić
Luca Mor

-
Urednici konferencije:
Joško Belamarić
Guido Tigler

-
Znanstveni skup financijski podupiru Ministarstvo kulture Republike Hrvatske Županija splitsko-dalmatinska i Grad Split.