Special editions

Porijeklo perspektive

Hubert Damisch


Autor
Hubert Damisch

Recenzenti
Ljiljana Kolešnik, Milan Pelc

Prevoditelj
Zlatko Wurzberg

Stručna redaktura prijevoda
Nada Vrkljan-Križić

Lektor
Mirko Peti

Grafičko oblikovanje
Bachrach-Krištofić & Zlatko Bilandžija

Izdavač
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2006.

Materijalni opis
446 str.; ilustr. c/b; 21 cm; kazalo imena

ISBN: 953-6106-62-0

-
Hubert Damisch (1928.), francuski filozof, povjesničar umjetnosti i pisac, ravnatelj studija pri l’École des hautes études en sciences sociales u Parizu. Među njegova najvažnija djela spadaju: Théorie du nuage. Pour une histoire de la peinture (1972.), Ruptures / Cultures (1976.), L'Origine de la perspective (1987.), Le jugement de Paris. Iconologie analytique (1992.), Traité du trait (1995.), Skyline. La Ville Narcisse (1996.), La Dénivelée. À l'épreuve de la photographie (2001.).

Nadovezujući se na tradiciju razmatranja perspektive kao optičkog i simboličkog problema u povijesti novijeg europskog slikarstva, Hubert Damisch u Porijeklu perspektive analizira i renesansne teorije i novije povijesnoumjetničke metode, stvarajući osebujan interdisciplinarno postuliran intelektualni sklop - mozaik znanja i pitanja tipičan za suvremeni pristup kulturološkim problemima. Osobito valja istaknuti da autor mnoge stranice posvećuje tzv. urbinskim perspektivama, trima slikama koje su tradicionalno pripisivane Lucijanu Vranjaninu. Zbog toga, kao i zbog epistemoloških dometa suvremene znanstvene metodologije i terminologije, ova knjiga - jedan od najčitanijih priručnika novije povijesti umjetnosti - zaslužuje posebnu pozornost hrvatske kulturne sredine.

Sadržaj

7
Predgovor

21
Prvi dio. Ta točka određena perspektivom

23
1. Na raskršću putova

41
2. Perspektiva, stvar prošlosti?

59
3. Spoznaja i istina

73
Drugi dio. Prototip

75
4. Tradicija

89
5. Pitanje porijekla

101
6. Pokazivanje

111
7. Razlozi slike

123
8. Pogled

147
9. Geometrija učinjena stvarnom

161
10. Renesansa i ponavljanje porijekla

169
Treći dio. Privremeno uklonjeni prikaz

171
11. „Et anticho in prospettiva“

199
12. Načini distanciranja

235
13. Čitanje u slijepoj ulici

275
Vidjeti ih, kažeš; i opisati

309
15. De prospectiva pingendi

369
16. Mjesta subjekta

439
Kazalo imena