Porijeklo perspektive
Autor
Hubert Damisch
Recenzenti
Ljiljana Kolešnik, Milan Pelc
Prevoditelj
Zlatko Wurzberg
Stručna redaktura prijevoda
Nada Vrkljan-Križić
Lektor
Mirko Peti
Grafičko oblikovanje
Bachrach-Krištofić & Zlatko Bilandžija
Izdavač
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2006.
Materijalni opis
446 str.; ilustr. c/b; 21 cm; kazalo imena
ISBN: 953-6106-62-0
-
Hubert Damisch (1928.), francuski filozof, povjesničar umjetnosti i pisac, ravnatelj studija pri l’École des hautes études en sciences sociales u Parizu. Među njegova najvažnija djela spadaju: Théorie du nuage. Pour une histoire de la peinture (1972.), Ruptures / Cultures (1976.), L'Origine de la perspective (1987.), Le jugement de Paris. Iconologie analytique (1992.), Traité du trait (1995.), Skyline. La Ville Narcisse (1996.), La Dénivelée. À l'épreuve de la photographie (2001.).
Nadovezujući se na tradiciju razmatranja perspektive kao optičkog i simboličkog problema u povijesti novijeg europskog slikarstva, Hubert Damisch u Porijeklu perspektive analizira i renesansne teorije i novije povijesnoumjetničke metode, stvarajući osebujan interdisciplinarno postuliran intelektualni sklop - mozaik znanja i pitanja tipičan za suvremeni pristup kulturološkim problemima. Osobito valja istaknuti da autor mnoge stranice posvećuje tzv. urbinskim perspektivama, trima slikama koje su tradicionalno pripisivane Lucijanu Vranjaninu. Zbog toga, kao i zbog epistemoloških dometa suvremene znanstvene metodologije i terminologije, ova knjiga - jedan od najčitanijih priručnika novije povijesti umjetnosti - zaslužuje posebnu pozornost hrvatske kulturne sredine.
Sadržaj
7
Predgovor
21
Prvi dio. Ta točka određena perspektivom
23
1. Na raskršću putova
41
2. Perspektiva, stvar prošlosti?
59
3. Spoznaja i istina
73
Drugi dio. Prototip
75
4. Tradicija
89
5. Pitanje porijekla
101
6. Pokazivanje
111
7. Razlozi slike
123
8. Pogled
147
9. Geometrija učinjena stvarnom
161
10. Renesansa i ponavljanje porijekla
169
Treći dio. Privremeno uklonjeni prikaz
171
11. „Et anticho in prospettiva“
199
12. Načini distanciranja
235
13. Čitanje u slijepoj ulici
275
Vidjeti ih, kažeš; i opisati
309
15. De prospectiva pingendi
369
16. Mjesta subjekta
439
Kazalo imena