Život umjetnosti 98 (2016)
EDITOR-IN-CHIEF: Sandra Križić Roban
EXECUTIVE EDITOR: Marija Borovičkić
EDITORIAL BOARD: Sanja Horvatinčić, Liesbeth Decan, Leonida Kovač, Suzana Marjanić, Irena Šimić
AUTHORS OF TEXTS: Lea Vene, Marija Borovičkić, Sandra Križić Roban, Anthony Haughey, Sandra Vitaljić, Jacques Defert, Christine Frisinghelli, Andrea Palašti, Antonio Grgić
VISUAL ESSAY: Thierry Girard
DESIGN AND LAYOUT: bilić_müller studio
–
(…) Fotografija nije medij „kao takav“, ona nije tek alat za stvaranje slika koje će svjedočiti o različitosti, o ljupkosti ili oporosti nekog prizora, osobe ili događaja. Zanima nas što o sebi i „svojoj“ povijesti možemo doznati gledajući ono što je snimio netko drugi; što smo propustili vidjeti. Želimo proširiti granice medija postavljene u svrhu arhiviranja prizora, snalaženja i identifikacije (pa i interpretacije). Može li nas jednom snimljen prizor navesti da preispitamo svoju povijest i okolnosti koje su tada bile aktualne? Jesu li brojne terminološke odrednice na koje nailazimo u teoriji fotografije utjecale na status slike i promatrača? Na koji je način formirano značenje fotografija koje ovom prilikom razmatramo? Jesmo li i do koje mjere podvrgnuti nekoj vrsti kolonijalizacije, i nalazimo li svoje pretke usidrene u kadrovima čiji narativi ne moraju nužno rekonstruirati realnost i objektivnost koje priželjkujemo? Na ova i mnoga druga pitanja odgovaraju autori priloga u ovom broju časopisa, koji se jednim dijelom temelji na izlaganjima s međunarodne konferencije Metafora prtljage, održane u Zagrebu 2015. godine u sklopu programa Rendez-vous – Festival Francuske u Hrvatskoj.
(…) nastojimo pridonijeti promišljanju o mediju fotografije i njegovoj osjetljivoj ulozi. Povijesna zbivanja, jednako kao i ona sadašnja, nisu neutralna; podložna su preispitivanju, u čemu važnu ulogu ima fotografija. I dok se zanosimo mišljenjem da s pomoću fotografije razumijemo svijet, jer riječ je o mediju koji pripomaže prividnom osjećaju njegove cjelovitosti, ne treba zaboraviti da nas fotografija uči o mnogim važnim stvarima. Prenosi nam znanja i informacije o Drugima i drugačijima, pomaže u prihvaćanju nekonvencionalnih načina označavanja identiteta i generira sustave znakova koji u konačnici funkcioniraju mimo rigidnih struktura moći.
(iz uvodnika)
CONTENTS
4–9
Sandra Križić Roban
Metafora prtljage
Metaphor of Baggage
12–21
Lea Vene
Istina, cijela istina i ništa osim istine. Vizualno-antropološka propitivanja etike slike
The truth, the whole truth and nothing but the truth. Visual anthropology’s inquiry into image ethics
22–43
Marija Borovičkić
Proširene metodološke prakse i etnografski obrat u suvremenoj fotografiji: Davor Konjikušić, Neven Petrović i Bojan Mucko
Expanded methodological practices and the ethnographic turn in contemporary photography: Davor Konjikušić, Neven Petrović and Bojan Mucko
44–59
Sandra Križić Roban
Teret koji (pre)nosimo
The baggage that we carry
ARTISTS CRITICAL PERSPECTIVES
62–73
Anthony Haughey
Prikazati nezamislivo: Povratak na mjesto zločina
Imaging the Unimaginable: Returning to the scene of a crime
74–85
Sandra Vitaljić
Fotograf kao društveni čimbenik
Photographer as a social actor
VISUAL ESSAY
87–104
Thierry Girard
Povratak na Dunav
Return on Danube
Esej je objavljen ljubaznošću autora, za više informacije posjetite / Essay was published by the courtesy of author, for more information please visit: http://www.thierrygirard.com/photographies.htm
FORUM
108–113
Jacques Defert
Fotografski prizori: dokumentarni pristupi i konstrukcije stvarnosti
114–121
Christine Frisinghelli
Vidjeti da bi se razumjelo. Pokazati da bi se shvatilo. Fotografska dokumentacija Pierrea Bourdieua Alžir, 1957. – 1961.
122–129
Andrea Palašti
Dokumentarne strategije u suvremenoj fotografiji
130–139
Antonio Grgić
Sjene srušenih spomenika: nedokumentiranje performansa kao negacija magijske dimenzije slike, teksta ili historije
140–141
Biografije
Biographies